Steeds meer organisaties kiezen voor interne coaching om de ontwikkeling van medewerkers te ondersteunen. Maar hoe bouw je een sterke, gewaardeerde community van interne coaches op met bovendien ook impact? De ervaring van UCB, met begeleiding door băo academy, is de perfecte illustratie van een gestructureerde en menselijke aanpak.

Een terugblik op deze samenwerking, door de ogen van Francine Gordon-Beresford, verantwoordelijk voor het programma bij UCB.

Hoe is het project om interne coaches op te leiden bij UCB tot stand gekomen?

Dit initiatief startte bijna tien jaar geleden, in 2016. We wisten maar al te goed wat de impact van coaching en de meerwaarde was voor de ontwikkeling van onze medewerkers binnen UCB. We hebben ervoor gekozen om naar een interne coaching community te gaan, omdat we coaching op alle niveaus van de organisatie wilden aanbieden.

 

Wat is het doel van coaching zoals deze momenteel binnen UCB loopt?

Coaching is een proactieve benadering van persoonlijke ontwikkeling in een organisatiecontext. Of je nu denkt aan loopbaanontwikkeling, een succesvolle overstap naar een nieuwe functie of het verbeteren van je leiderschapsvaardigheden, coaching is een waardevolle oplossing die je ondersteunt in je reflectie.

Ook als je overspoeld wordt door stress of je je ongemakkelijk voelt zonder dat je de precieze oorzaak kunt achterhalen, is coaching een relevant aanbod dat je helpt om de dingen helderder te zien.

Momenteel hebben we 58 actieve coaches waarvan meer dan 80% gevestigd is in Europa, 15% in de VS en 5% in Azië.

Hoe kan een medewerker genieten van interne coaching?

Als iemand coaching wenst, bespreekt hij of zij dit met de leidingevender. We zullen dan een call voeren met deze persoon om duidelijk te begrijpen wat zijn of haar verzoek is en om na te gaan of het wel om coaching gaat. Als het verzoek wordt aanvaard, contacteren we onze interne coaches op basis van hun beschikbaarheid, hun specialiteiten en hun ervaring. We zorgen er ook voor dat de coach en de coachee niet tot hetzelfde ecosysteem behoren.

Omdat coaching een proactief ontwikkelingsaanbod is, kunnen onze line managers of talent partners een medewerker ook coaching aanbevelen. Bijvoorbeeld om de overgang naar een nieuwe managementfunctie te ondersteunen. Of om te werken aan een doelstelling zoals delegeren.

Wanneer iemand zich ertoe verbindt om een interne coach te worden, vragen we eigenlijk om twee opdrachten parallel uit te voeren. Een opdracht duurt meestal tussen de 6 en 9 maanden. Dus potentieel voeren onze interne coaches tussen de 3 en 5 coachingopdrachten per jaar uit.

 

Hoe wordt bepaald welke mensen intern coach bij UCB zouden kunnen worden?

Talent partners vragen we om ons te helpen bij het selecteren van de kandidaten op basis van persoonlijke criteria, zoals: vertrouwelijkheid, het vermogen om niet te oordelen, empathie, actief luisteren enz. Ze moeten dan ook niet alle vaardigheden bezitten, omdat ze deze zullen ontwikkelen via de training van băo academy. Maar vertrouwelijkheid, bijvoorbeeld, of het vermogen om afstand te nemen en te weten hoe ze moeten luisteren zijn essentiële vaardigheden om met de opleiding van start te gaan.

Er is ook de motivatie om coach te worden omdat een dergelijke opleiding tijd vergt.

Naast de talent partners beschikken we ook over een tweede kanaal om mogelijk interne coaches op te sporen en dat zijn de mensen zelf die proactief naar ons toe komen door hun interesse te tonen om een interne coach te worden.

De opleiding van interne coaches

Waaruit bestaat de begeleiding van băo academy om de interne coaches bij UCB op te leiden?

De training voor interne coaches bestaat uit twee fases, met een certificatie op het einde. De eerste fase richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van de coach en het verwerven van de nodige coachingtools. De tweede richt zich op de praktijk van individuele coaching, coachingfasen en -protocollen, de toepassing van de aangereikte tools.

In totaal komt dit neer op 17,5 trainingsdagen gespreid over ongeveer een jaar. De training wordt gegeven in tweedaagse modules, met één module per maand. De deelnemers wordt ook gevraagd om tussen de modules de coaching onder elkaar in te oefenen.

 

Wat is de feedback van UCB-medewerkers die interne coaching hebben gekregen?

De impact wordt gemeten via een feedbackformulier aan het einde van de coaching. De feedback is over het algemeen zeer positief. Het voordeel van een community van interne coaches is de kennis van UCB en de werking ervan. De eerste en belangrijkste expertise van coaches is natuurlijk de coaching zelf, maar het kennen van de omgeving waarin de coachee zich ontwikkelt geeft natuurlijk extra vertrouwen.

Omdat we een grote community van interne coaches hebben, kunnen we medewerkers in eender welk functie in de organisatie coachen. Dit wordt op een zeer positieve manier ervaren.

 

Waarom in zee gaan met băo academy voor de opleiding van interne coaches van UCB?

Ik waardeer de professionaliteit van băo academy. De feedback van de deelnemers was zeer positief. Toen we besloten om een nieuwe groep te starten, vroegen we de voormalige deelnemers om hun feedback en achteraf gezien waren ze nog steeds erg enthousiast over de kwaliteit van de opleding van băo academy. Daarom hebben we ervoor gekozen om weer met băo academy samen te werken.

De sleutels voor een geslaagde samenwerking

Françoise Guillick, trainer-coach bij băo academy, ontwikkelt en coördineert de opleiding van interne coaches bij UCB. Interview

Is het trainen van interne coaches een gangbare praktijk in bedrijven?

Ja, en dat kan nog beter… want het is een manier voor bedrijven om via hun interne coaches hun medewerkers te ondersteunen bij hun verschillende vraagstukken of problemen.

Bovendien zorgt een interne coachopleiding voor managers, maar zeker niet alleen voor de managementprofielen, voor de ontwikkeling van hun zelfkennis, hun “menselijkheid”, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, hun authenticiteit, kortom een reeks vaardigheden die vandaag de dag zeer nuttig zijn in organisaties.

 

De training tot interne coach is een training met certificatie. Hoe verloopt dit precies?

De training van interne coaches die wij aanbieden is grotendeels geïnspireerd op die van ons zusterbedrijf, het coachinginstituut BAO Elan Vital.

Er zijn modules voor de ontwikkeling van vaardigheden, coachingtools, coachingpraktijk… en certificatie, onder strikte begeleiding van een professionele coach van băo academy die het verwerven van de vaardigheden en de houding van de coach controleert. Deze bevestiging van de verworven kennis en vaardigheden omvat een schriftelijke en mondelinge proef.

De inhoud van de opleiding komt overeen met de criteria die door de International Coach Federation (ICF) voor beroepsopleidingen vastgesteld werden. De deelnemers die hun certificatie met succes hebben afgerond en erkend willen worden door een coachingfederatie, hebben dus een degelijke opleiding gekregen die voldoet aan de criteria die het ICF vereist om hun accreditatiedossier in te dienen.

De certificatie is echter geen doel op zich. Van een coach wordt ook een continue bijscholing verwacht. Supervisie en begeleiding maken bijvoorbeeld deel uit van de ethiek van de coach.

 

Wat zijn de ingrediënten voor een succesvolle samenwerking, zoals die met UCB?

Voor mij is het essentieel om de behoeften van de klant op het gebied van training duidelijk te begrijpen en een voorstel uit te werken dat zich aan hun behoeften kan aanpassen. Het is ook erg belangrijk om het systeem van de klant als geheel te begrijpen: zijn activiteit, zijn missie, zijn waarden, zijn bezorgdheden… Dit maakt het mogelijk om, in interactie met de deelnemers, de context waarin ze werken beter te begrijpen.

De vertrouwensrelatie die we vanaf het begin hadden, de openheid voor uitwisseling, feedback, het aanpassingsvermogen, de tevredenheid van de deelnemers, het plezier van de trainers in het geven van deze training… Dit alles draagt bij tot het succes van onze samenwerking met UCB!

Băo academy zorgt voor begeleiding

Denkt u aan het ontwikkelen van een community van interne coaches binnen uw organisatie? Heeft u een project in gedachten en wenst u ondersteuning bij de eerste stappen? Wij luisteren naar uw behoeften en ondersteunen u met oplossingen op maat.

Neem contact met ons op om dit te bespreken: info@baoacademy.be – tel.: 02 289 68 25