Ref
P2-PSY-02Deze supervisie van een halve of volledige dag biedt vertrouwenspersonen een waardevolle kans om hun vaardigheden te versterken en hun kennis te verdiepen op het essentiële gebied van de preventie van psychosociale risico’s (PSR’s). In een veilige, vriendelijke en vertrouwelijke omgeving kan iedereen zijn ervaringen delen, zijn praktijk in vraag stellen, concrete situaties voorleggen en profiteren van de wederzijdse feedback en oplossingen die de groep aandraagt.
Naast professionele ontwikkeling is deze sessie een uitgelezen kans om een netwerk van collega’s te creëren of te versterken, wederzijdse ondersteuning te bevorderen en uitwisselingen aan te moedigen die de dagelijkse samenwerking en wederzijdse hulp stimuleren.
Deze verplichte supervisies maken deel uit van een permanent leerproces, dat essentieel is om ervoor te zorgen dat vertrouwenspersonen competent blijven, voldoen aan de wettelijke vereisten, hun kennis, houding en werkwijzen up-to-date houden en in staat zijn om de uitdagingen van een voortdurend veranderende professionele omgeving aan te gaan.
De supervisie wordt georganiseerd na de basisopleiding van vertrouwenspersoon.
De pedagogische doelstellingen van de supervisie van vertrouwenspersoon zijn de volgende:
Deze opleiding is bedoeld voor vertrouwenspersonen die een basisopleiding hebben gevolgd.
De supervisie is gebaseerd op een evenwichtige combinatie van theorie en praktijk. Het voorgestelde formaat moedigt een actieve deelname aan door middel van:
Dit interactieve model stelt de werkervaring van de deelnemers centraal in het leerproces, in een klimaat van respect, luisteren en vertrouwelijkheid.
De concepten die in de supervisie worden behandeld, worden inductief behandeld op basis van praktijkgevallen (van de deelnemers) of vanuit de ervaring van de trainer, waarvoor oplossingen worden gezocht in de vorm van een praktische workshop. Deze supervisie is dus stevig geworteld in de realiteit van de deelnemers in het veld. De rolspelsessie of het theoretische gedeelte kan meer of minder benadrukt worden, afhankelijk van wat de deelnemers nodig hebben.
De opleiding wordt gegeven door preventieadviseurs in psychosociale aspecten van Cohezio.
Tijdens de supervisie stelt de lesmethode deelnemers in staat om te zien of hun huidige werkwijzen relevant zijn of niet, en om vervolgens concrete manieren te vinden om ze te verbeteren. De didactische aanpak bestaat er vooral uit de deelnemers in staat te stellen verbeterpunten te identificeren die passen bij hun context, in plaats van principes en werkwijzen te onderwijzen die relevant kunnen zijn, maar erg ingewikkeld om toe te passen omdat ze in strijd zijn met het referentiekader van sommigen. Het resultaat is een actieplan waar de deelnemers zich aan kunnen houden, omdat ze de toegevoegde waarde hebben begrepen van de goede praktijken die worden geïnitieerd en geïmplementeerd, en dat terwijl ze zichzelf kunnen blijven. Dit gebeurt door middel van collectieve reflectie op concrete voorbeelden en discussie- of vraag-en-antwoordsessies.
De trainer zal tijdens deze sessies optreden als een echte procesbegeleider en zal de reflecties en alle output die hij relevant acht voor de hele groep, bundelen.
Door onze creativiteit en innovatieve spirit kunnen we altijd aan je behoeften kunnen voldoen. Welke formule je ook kiest, je kan rekenen op relevante ondersteuning voor jouw organisatie en medewerkers.
Online of klassikale opleidingen in heel België. Je leert van de uitwisseling met collega’s uit andere bedrijven en sectoren.
We kunnen onze opleiding specifiek aanpassen aan jouw organisatie, na een zorgvuldige evaluatie van jouw behoeften.